Tuesday 13 September 2011

semua kau nak @ perasan bagus ? :DD

hye alls ...


Pernah tak korang dengar frasa perasan bagus ? Bagi aku , itu boleh disamakan dengan temberang, menunjuk-nunjuk, riak, membesarkan diri atau ‘cocky’ dalam Inggeris Amerika . Perasan bagus adalah satu sikap di mana dia berasa dia amat bagus dan terlalu ingin menunjukkan yang dia teramat bagus pada semua orang . Tapi ada juga orang yang merasa dia bagus dalam sesuatu , tapi lebih suka diam-diam . Pada pendapat korang yang mana yang patut , tunjuk - tunjuk yang dia bagus kat semua orang atau tahu yang diri tu amat bagus tapi diam - diam saja ? 

bagi aku la kan , orang yang mempunyai sikap perasan bagus ni sebenarnya elok untuk meningkatkan keyakinan diri . tapi bile sikap tu dah disalah gunakan pun tak elok juga kan , kalau kau nak menunjuk kat semua orang yang konon kononnya kau boleh buat semua benda dalam satu masa dan ape yang orang boleh buat konon kononnya kau pun boleh buat then nak bercerita sane sini yang kau bagus . sikap macam tu la nak menunjukkan sebenarnya orang tu tak bagus sebab 'menunjuk - nunjuk' . dan sikap macam tu juga la menunjukkan betapa jakunnya seseorang itu , bagus ke orang macam tu ? Tambah pula dengan memburuk burukkan orang , lagi la pakej menunjukkan betapa tak bagusnya orang itu kan .

Mulai hari ini, buangla sikap perasan bagus . Puji dan kagumi orang yang kerjanya bagus, perangainya bagus dan attitudenya bagus. Kemudian, cabar diri korang untuk cuba atasi tahap kebagusan yang dipamerkan olehnya ! Dan akhir kata dari aku , tak payah la nak perasan bagus kalau orang lain tak perasan pun yang kau tu bagus . But kalau dah memang bagus , teruskan . Keep it up ! :)


No comments:

Post a Comment