Friday 2 September 2011

perbezaan dahulu dan sekarang : ANGPAU

hye alls . 

Antara faktor yang menyumbang hilangnye kemeriahan hari raya pada aku bile angpau tidak dihulurkan lagi pada aku . aku pula yang menghulur . kalau macam dulu , berbaris nak dapat kan angpau . tapi sekarang , budak budak yang berbaris nak minta angpau kat aku . bile da besar besar ni rase tak best plak nak raye . asik jealous je bile tengok budak budak dapat duit raye . bile time aku , just salam je . haishhh . bile teringat zaman  dulu dulu , bile beraye rumah orang mesti da standby beg . biase la nak letak duit raye la kate kan . mase tu memang best sesangat . bile time raye mest jadi orang kaya baru . mase tu sebuk la nak belanje mak abah makan pizza . bile time nak kire kire mesti belumba lumba dengan cousin cousin yang lain . nak tengok sapa paling banyak . baru la care kan . 



mase kecik kecik dulu , setiap kali raye memang takde lain nak dipikirkan . yang penting duit raye . Almaklumlah , tak bekerja . ni je la care nak dapatkan duit dengan senang kan . nak mintak dengan mak abah , 100 pertanyaan nak kene jawab . confirm susah nak dapat . 

kalau dulu , biasenye lepas dapat duit raye . mesti dok tayang seluruh rumah . nak tengok dapat berape sen . tapi budak budak sekarang bile dapat duit syiling je , confirm cakap orang tu kedekot . hampeh punye budak kecik . 

kalau aku la yang jadi tuan rumah , memang takdenye la aku nak bagi angpau kalau memilih sangat . bagi makan kuih raye je . hambek kau . kan sedap makan kuih raye , kalau duit raye bukan boleh makan pon kan . 


Akhir kate , jika anda masih menerima angpau , nikmatila saat itu sebaik baiknye . kerana zaman itu akan berlalu dengan pantasnya . sebab sedar sedar bile hari raya korang tengok angpau tu da bertukar arah . bukan kearah korang lagi tapi da beralih arah pulak . hehehe




No comments:

Post a Comment